Wk 17

16 mei 2018 - Petropigi, Griekenland

Mijn koningsdag (27 april) verliep iets anders dan die van andere. In plaats van feesten stond ik vroeg op, om de vlucht van 10 uur naar Griekenland te pakken. De reis was goed verlopen en ik kwam half 2 plaatselijke tijd daar aan. Op het vliegveld in Thessaloniki werd ik opgewacht door een werknemer van Selecta Hellas. We zijn in een keer doorgereden naar het bedrijf, en heb daar de eerste medewerkers/nieuwe collegas leren kennen. Ook kreeg ik een korte rondleiding door het bedrijf. Het bedrijf bestaat sinds December 2016 en heeft een totaal oppervlak van 3,2 hectare. Ze produceren hier jonggoed die voornamelijk gericht is op de Italiaanse markt. In de periode dat ik hier stage loop, beginnen ze langzamerhand met de Poinsettia’s. In de zomermaanden hebben ze van Poinsettia’s de grootste aantallen, aangezien dit product klaar moet zijn in de winter om aan de eindconsument te kunnen leveren. De drukste tijd in de Hortensia’s hebben ze net achter de rug, dus ik kom precies aan in een ‘rust’. Na me eerste kennismaking met het bedrijf, zijn we doorgereden naar de plek waar ik zou verblijven tijdens mijn periode. Ik wist totaal niet wat me te verwachten stond, aangezien ik nog geen foto’s of adres gekregen had. Bij aankomst was ik volledig verast (in positieve zin). Het is een vrij nieuw huis van 6 jaar oud. Het huis is omringt met hekwerk en heeft een grote tuin. Het huis is voorzien van alles, incl. een grote keuken en 2 slaapkamers. Nadat ik de eerste keer boodschappen gedaan had met hulp van een collega, zijn we naar de stad Chrysoupoli gereden om daar uitgebreid te eten samen met de hoofdman van de teelt.

Ik heb de eerste nacht goed geslapen, en de volgende dag zaterdag 28 mei ben ik met diezelfde collega ijskoffie wezen drinken bij een bar in Keramoti. Keramoti is een kleine plaats aan de zee. Het is erg bekend onder de Grieken uit dit gebied. Toeristen zal je er niet zo snel zien, want die rijden alleen erdoorheen om de pont te pakken naar het nabijgelegen eiland Thassos. De koelkast/vriezer koelde naar mijn idee niet genoeg, dus na een belletje kwam de huisbaas diezelfde middag nog een nieuwe brengen en installeren.

Zondag 29 mei ging ik samen met een paar collega’s naar een koffiebar in Chrysoupoli. Koffie drinken is erg gebruikelijk onder de grieken. Ze gaan dikwijls met een groep vrienden naar een koffiebar om te kletsen en doen ze gemakkelijk een uur of twee over een (ijs)koffie.

1. Rens:
    16 mei 2018
    Kofie, kofie, kofie😍 wel wat voor mij😝
    Klinkt top Jolien, veel plezier!