Wk 18

16 mei 2018 - Petropigi, Griekenland

Aangezien ik woensdag pas hoefde te beginnen had ik maandag en dinsdag (30 april en 1 mei) vrij voor mezelf. Ik heb gewandeld door het dorp en maandagavond met een groep collega’s naar een stand up comidian geweest in Xanthi. Ik verstond er helemaal niks van, en een van mijn collega’s deed nog een poging om wat te vertalen. Doordat die grappen zo snel achter elkaar gemaakt worden, was dat vertalen zo goed als onmogelijk. De comidians waren erg actief met het publiek, en eentje kreeg al snel door dat er een buitelander aanwezig was. Dus voor een paar minuutjes was ik onderdeel van de act en hebben ze een paar Engelstalige grappen gemaakt. Dinsdag was een luierdag en zat ik een beetje op het terras. Mijn buurvrouw die ook een medewerker van Selecta is had me uitgenodigd voor een kop koffie, en uiteindelijk heb ik daar nog anderhalf uur gezeten.

Woensdag 2 mei ben ik begonnen aan me stage bij Selecta Hellas. ’s Ochtends begon het gelijk chaotisch door een communicatiefout. De collega die mij op haalde toeterde terwijl ik dacht een uur later te beginnen. In recordtempo omgekleed en spullen gepakt, en we kwamen nog perfect op tijd. Daar aangekomen kreeg ik mijn eigen locker en uniform, bestaande uit een schort en witte werkschoenen. Na een korte introductie wat ik allemaal kan verwachten is mij stageperiode als volgt ingedeeld: de eerste 2 weken meelopen met het productiewerk, vervolgens +/- 7 weken met de teeltmannen en vrouw en de resterende dagen op kantoor. Dus mijn eerste dag bestond uit het stek steken van Hortensia’s en kleinere werkzaamheden zoals het weghalen van oude blaadjes bij de Poinsettia’s. Om 4 uur werd ik thuis gebracht en ging ik bedenken wat ik zou eten, want hier heb ik geen lieve moeder die dat doet.

Donderdag heb ik heel de dag aan het machine gestaan met de productiedames voor het stek steken van snijanjers. De machine bestaat uit twee banden, de onderste band is voor de aanvoer van nieuwe trays met pluggen, en op de bovenste band zet je de trays met gestoken anjers neer.

De rest van de week heb chrysantenstek gestoken wat gestekt is door een locatie van Selecta in Afrika. Ook heb ik weer een hoop nieuwe werknemers leren kennen, en verbaasde mezelf hoe aardig en open iedereen is. Zaterdagavond ben ik met een paar collega’s naar een film geweest in Xanthi en na afloop nog een cocktail. Zondag hoefde ik niet te werken, en toen namen ze me mee naar Kavala. Kavala is een grote havenstad met veel gezellige barretjes en cafeetjes aan het water. We hebben tot laat in de avond verse vis en andere zeevruchten gegeten.

Tot zover me eerste volle week en ik kijk uit naar de hier op volgende weken!