Wk 19

16 mei 2018 - Petropigi, Griekenland

In het begin van de week mocht ik meehelpen met de voorbereidingen voor het stek steken van woensdag. Hierbij vul je de lege containers met de juiste trays en pluggen afhankelijk wat je gaat steken. Je moet hierbij goed rekening houden met de ruimte op de containers en de verschillende soorten afmetingen van de trays. De al voorgedrukte labels zeggen precies wat de aantallen zijn, en de productgroep. Iedere productgroep wordt aangegeven met een nummer, en dit nummer maakt weer deel uit van je batchnummer. Wanneer je het label leest weet je precies met welke productgroep je te maken hebt, en hoe de container gevuld moet worden. Poinsettia’s hebben bijvoorbeeld een andere plug indeling nodig in de tray dan snijanjers. Dus voor de Poinsettia’s gebruik je ipv een volle tray, een tray waarbij je iedere keer een ruimte openlaat tussen de pluggen, waardoor je maar het halve aantal krijgt. Op het bedrijf hebben ze een machine die deze paperplugs maakt.

Toen ik dinsdag middag thuiskwam stond me een verassing te wachten. Er was namelijk een HUGE slang op me oprit. Hij kronkelde snel weg, en heb hem daarna ook niet meer gezien.

De rest van de week heb ik veel stek gestoken waaronder: Poinsettia, Mandevilla, Chrysant en Lavendel. Ook heb ik geholpen met het klaarmaken van de bewortelde stek voor vervoer. Donderdagavond was ik uitgenodigd voor een feest van een zoon van een van de productiedames. Toen ik daar aankwam werd ik gelijk heel openlijk ontvangen, en ze waren erg benieuwd wat ik hier helemaal in Griekenland kwam doen. Na de bbq met familie en vrienden hebben we tot ‘s avonds laat gedanst en gefeest. Ik kan nu zelfs een paar traditionele griekse dansen.

In het weekend viel de stroom uit doordat een paar vogels een nest aan het bouwen waren op de ‘hoofd’ energie mast in het dorp. Ook heb ik geluncht bij een Griekse familie en een film gekeken. In Griekenland zijn ze erg gastvrij, en ze laten zien dat ze je mogen doormiddel van eten. Na de heftige maar lekkere lunch ging ik samen met iemand van dat gezin een wandeling maken met de baby.