Wk 21

3 juni 2018 - Petropigi, Griekenland

Deze week hadden de 2 teeltmannen vrij, en ben ik met de teeltvrouw meegelopen. Zij is de ‘baas’ van de teelt die op het beton staat. Doordat het nu lowseason is staan er maar 2 kappen vol met Poinsettia’s. De Poinsettia’s staan er sinds eind vorige week, dus de callus was al zichtbaar. We checkten of de instellingen voor de mist goed stonden en of de planten geen stress hadden. Ze zijn gestrest als de bladeren naar boven kantelen. Ook zijn er deze week planten geleverd voor de expositie die wordt gehouden op het bedrijf op 5 juli. De planten kwamen met een vrachtwagen vanuit Nederland. Nadat ik de planten schoongemaakt had en water met voeding had meegegeven, zagen ze er weer fris uit. Ook heb ik met de productiedames Mandavilla’s klaargemaakt voor transport. We hebben erg gelachen en heb ook weer wat nieuwe Griekse woorden geleerd. Zaterdagmiddag stond er een scherpe zon. In de afdeling waar de stek in de laatste fase staat , hebben ze een open  klimaat om de planten sterk te laten worden. Op basis van wat we zagen, hebben we het schaduwscherm op 75% gezet, omdat de temperatuur te snel opliep in de plug. ’s Avonds ben ik uitgenodigd door een collega om zijn naamdag te vieren. Een naamdag staat gelijk aan een verjaardag. Het is de dag van de heilige naar wie je vernoemd bent. Ook ben ik met wat vrienden naar het strand gegaan en wat wezen eten. Zondag ben ik weer wezen lunchen bij mijn Griekse familie, en ’s avonds pannenkoeken gebakken en films gekeken met een vriendin.